Door een jarenlange vriendschap met een kunstschilder en stofdesigner,ben
ik als 19 jarige aan de schilderkunst geraakt.
De connecties van mijn toenmalige vriend tot de kunstwereld, gaven
mij de mogelijkheid op vele plaatsen te schilderen en mijn werken
ten toon te stellen , zoals o.a. in Parijs op de Montmartre.
Veel van mijn werken is in Europese steden te vinden, maar ook in
een vorsten en een Koningshuis, tevens zijn er stukken bij , die
in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot verzamel items. Tot mijn
vriendenkring behoorde indertijd mevrouw Sara Kishon,van de Kishon
Gallery in Tel Aviv,getrouwd met de beroemde schrijver en Oscar
winnaar Ephraim Kishon. Op haar advies en verzoek, werd ik op alle
van naam zijnde kunstgalerijen uitgenodigd van de zeventiger jaren.
Zij was het, die in mij een groot talent zag en zij was het ook,
die mij de raad gaf,veel te kijken en te observeren,iets waar ik
volgens haar, veel van zou kunnen leren . Zij heeft dat indertijd
goed ingeschat.
Vandaag de dag, kan ik mijn eigen werk kritisch bekijken en ik beschrijf
het als vogt:
Tijdloze kunst in perfecte schoonheid, uitsluitend met olieverf
geschilderd.
Op kunststof platen, porselein, tegels, fotopapier, linnen, glazen
flessen enz. Om de bijzondere kwaliteit verder uit te werken bij
mijn kunstwerken, is een super gevoelig, hoog technisch proces gebruikt.
Daardoor krijgen de kleuren een ongekende glinstering en een vurige
licht uitstraling. Ik ben er van overtuigd, dat techniek, ondergrond
en de verdere kunstzinnige uitvoering van mijn werk, op de wereldmarkt
van de mooie en schone kunsten, iets bijzonders is, totaal nieuw
en apart.
Wij moeten leren, schoonheid te waarderen. Heel vaak begrijpt men
de kunst in eerste instantie niet, of men loopt er zelfs aan voorbij.
Schoonheid kan een gevoel van vrijheid geven, of beter:
ze kan het gevoel voor vrijheid bewerkstelligen, zoal Schiller al
voor 200 jaren heeft opgemerkt.
Hans-Jochen Starke (Reijnstar)
|